♥یه رفیق داریم اِسمش خُداس... محبتش ازهَمه جُداس... تااون پشتمه بیخیال مُخاطب خاص...♥
دوستانه


منوی دسته ای

.:: آخرین مطالب ::.

عنوان تاریخ
خوش اومدین پنجشنبه یکم تیر 1391
♥دخمل♥ شنبه چهاردهم تیر 1393
❧نجیب❧ شنبه هفتم تیر 1393
بیشعوری چهارشنبه چهارم تیر 1393
کم سعادتی چهارشنبه چهارم تیر 1393
از مآ گُفتن بود چهارشنبه چهاردهم خرداد 1393
پُرِ فَرقَن!! چهارشنبه چهاردهم خرداد 1393
خـــــــــــــاکـــــــــــــی ام یکشنبه یازدهم خرداد 1393
وَســـــَــــــلام! یکشنبه یازدهم خرداد 1393
محــتـــاجــــــــَــم یکشنبه یازدهم خرداد 1393
پسر ﺑﺎﯾـﺪ .. یکشنبه یازدهم خرداد 1393
مَن شنبه دهم خرداد 1393

موضوع:

انیمه


یک نمونه طراحی شخصیت رایج در انیمه‌ها
انیمه (به ژاپنی: アニメ) پویانمایی‌است که خاستگاه آن ژاپن است و به طور معمول بر مبنای مانگاها ساخته می‌شود. انیمه در واقع کوتاه شده واژهٔ انگلیسی animation (پویانمایی) است در ژاپنی.

تاریخچه
تاریخ انیمه از اوایل سدهٔ ۲۰ آغاز می‌شود که فیلم‌سازان ژاپنی با واژه انیمیشن که در آن زمان در کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، ایالات متحده و روسیه استفاده می‌شد آشنا شدند. قدیمی‌ترین انیمه، انیمه‌ای است ۳ ثانیه‌ای از یک ملوان در سال ۱۹۰۷.

برخلاف آمریکا، فیلمسازی ژاپن به صورت سازمانی کوچک بود که با مشکلاتی از قبیل کمبود بودجه، مکان و محدودیت دست به گریبان بود. با مطرح شدن انیمیشن، هنرمندان قادر به ساخت هر نوع کاراکتر و صحنه‌ای شدند. در طی دهه ۷۰، درصد محبوبیت مانگا بسیار بالا رفته بود که معمولاً بعداً انیمیشنی بر اساس آنان نیز ساخته می‌شد.

از کارهای اوسامو تزوکا (Osamu Tezuka) که بعداً معروف به «افسانه» و «خدای مانگا» شد، می‌توان در این زمینه نام برد.

به‌خاطر این چنین فعالیت‌هایی انیمه امروز به عنوان یک هنر شناخته می‌شود.[نیازمند منبع] برای مثال، نوع روبات‌های بزرگ که با نام مکا (Mecha) شناخته می‌شود، با تزوکا شروع، توسط گو ناگائی (Go Nagai) و ... رشد پیدا کرد و با یوشیوکی تومینو (Yoshiyuki Tomino) متحول شد.

انیمه‌های رباتیک مانند گاندم و ماکروس در دهه ۸۰ به عنوان کلاسیک‌های این نوع نام گرفتند و این نوع انیمه هنوز هم یکی از مطرح‌ترین انواع انیمه هستند. در دهه ۸۰، انیمه در رسانه‌های ژاپن قبول و به‌سرعت به یک رشته تولید موفق تبدیل شد.


برخی انیمه‌های پخش شده در ایران

-فوتبالیست‌ها
-کاپیتان سوباسا
-دژ فضایی
-چوبین‌

فوتبالیست‌ها
مجموعهٔ دیگری هم با همین نام در ایران پخش شده‌است که مقاله‌اش در ویکی‌پدیا تحت عنوان کاپیتان سوباسا موجود است.




فوتبالیست‌ها (به ژاپنی: がんばれ!キッカーズ Ganbare, Kikkāzu!‎)نام یک مجموعه مانگا به طراحی نوریاکی ناگایی است که از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹ در مجله کروکرو در ژاپن منتشر می‌شد. بر اساس این مانگا، یک مجموعه انیمه ۲۶ قسمتی توسط استودیو پیروت به سال‌های ۱۹۸۶-۱۹۸۷ تولید شد.

این مجموعه در ژاپن نتوانست بینندگان زیادی را جلب کند، (شاید به دلیل رقابت با کاپیتان سوبا که همزمان با این مجموعه پخش می‌شد.) و پس از ۲۱ قسمت، پخش آن در ژاپن متوقف شد. در ایران این مجموعه با حذف چندین شخصیت کلیدی داستان، از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی به صورت ناقص (کمتر از ۲۱ قسمت) پخش شد.




نویسنده : p̅̅a̅̅r̅̅a̅̅s̅̅t̅̅u
چهارشنبه هفدهم فروردین 1390


موضوع:

مانگا


مانگا بهمعنای صنعت کمیک‌استریپ و یا نشریات کارتونیست که در کشور ژاپن رونق فراوانی داردو از دههٔ ۱۹۵۰ به بعد شروع به گسترش کرد.

مشخصهٔبارز مانگا شخصیت‌های کارتونی هستند که اغلب دارای ویژگی‌های خاصیند که از دیگرکاراکترها متمایز می‌شوند، همانند اغراق بیش از حد در اندام‌های بدن که در اکثریتآن‌ها چشمهای بزرگ به‌همراه دهان و بینی کوچک مشاهده می‌شود.

جالبمحبوبیتی‌است که این کاراکترها بین مردم پیدا کرده‌اند بطوری که نصف انتشارات ژاپناختصاص به مجلات کمیک‌استریپ پیدا کرده و محدود به طیف خاصی از اجتماع ژاپن نمی‌شود.

واقعیت آناست که کمیک‌استریپ متعلق به کشور آمریکا بوده که در جنگ جهانی وارد ژاپن شده وژاپنی‌ها گوی سبقت را از آمریکایی‌ها ربوده‌اند و مانگا را تبدیل به نماد فرهنگی وهنری کشور خود کرده‌اند. شخصیت‌های آمریکایی معمولاً خشن و دارای صحنه‌های اکشنبوده ولی برعکس کاراکتر‌های ژاپنی دارای لطافت و نرمی می‌باشند.

مانگاهاابتدا در مجله چاپ می‌شدند، ولی بعدها به خاطر محبوبیت قابل توجهی که پیدا کردندبه صورت کتاب (Tankōbon)درآمد. به مؤلفین و یا طراحان مانگا، مانگاکا (Mangaka) گفته‌می‌شود.

مؤثرترینفرد در رشد مانگا اوسامو تزوکا (Osamu Tezuka) است که می‌توان گفت مانگای مدرن، شبیه به چیزی کهامروز به مانگا استایل (mangastyle) معروف است را بوجود آورد.

در ابتدامانگاها مخصوص بچه‌ها نوشته می‌شدند و در مجله‌های بچه‌ها چاپ می‌شدند که با کارهایمتفاوت تزوکا در سبک‌های مختلف باعث شد که ردهٔ سنی مخاطبین گسترش پیدا کنند.

مانگاهایاولیه ارزش هنری زیادی نداشتند ولی با پیدایش سبک‌های جدید و با ارزش‌های هنری بیشتر(مثل Gekigaو غیره) ارزش هنری بیشتری پیدا کرد، بطوری که حتی سبک مانگا اشخاصی چون فرانک میلر(Frank Miller)ر هم تحت تأثیر قرار داد.

به تدریجمفاهیم غیر اخلاقی (نظیر خشونت زیاد) نیز به ژانرهای مانگا افزوده شد، به طوری کهامروزه کتاب فروشی‌ها، مانگاهای خاصی را تنها به گرو سنی خاصی می‌فروشند.

تقسیم بندی مانگاها
- شونن (SHONEN)
- شوجو (SHOJO)
- سینن (SEINEN)
- جوسی (JOSEI)
- جیدایگکی (JIDAIGEKI)
- مکا (MECHA)
- بیشوجو (BISHOUJO)
- بیشونن (BISHONEN)
- کودومو (KODOMO)
- شوجو-آی (SHOUJO-AI)
- شونن-آی (SHONEN-AI)

تقسیم بندی مانگاها

مانگاها بر اساس سن و ژانر تقسیم‌بندی می‌شوند. مهم‌ترین رده‌های سنی مانگا عبارتند از:
Shônen، مربوط به پسرها
Shôjo، مربوط به دخترها
Seinen، مربوط به مردها و افراد بالغ
Kodomo، مربوط به کودکان


انواع مانگا

شونن (SHONEN)

به نوعی از مانگا اطلاق می‌شود که مخصوص پسرها هست. معمولاً از نوع اکشن-ماجراجویی است که به گروه سنی ۸ الی ۱۸ ساله پسرها تعلق می‌گیرد. تا امروز این بخش محبوب‌ترین بخش در مانگا محسوب می‌شود و معمولاً به خاطر صحنه‌های بزرگ جنگی شناخته می‌شود. مانگاهایی مانند دراگون بال، ناروتو، یوگی او و همچنین یو یو هاکوشو از این بخش هستند.


شوجو (SHOJO)

این به بخشی از مانگا اطلاق می‌شود که مخصوص دخترها است. معمولاً از نوع رومانتیک است و کمتر حادثه درون آن به چشم می‌خورد که به گروه سنی ۱۲ الی ۱۸ ساله دخترها تعلق می‌گیرد. تا امروز این بخش دومین بخش محبوب در مانگا محسوب می‌شود و به سرعت در کشورهایی مانند آمریکا جای خود را تثبیت کرده‌است. مانگاهایی مانند سیلارمون، لاو هاین و چوبیتس از برترین عناوین این بخش هستند.


سینن (SEINEN)

این به بخشی از مانگا اطلاق می‌شود که مخصوص آقایان ۱۸ تا ۳۰ سال هست. بیشتر خشونت در این نوع از مانگا وجود دارد ولی صحنه‌های رمانتیک نیز هر چند گاهی در آنها مشاهده می‌شود. از نمونه‌های این بخش از مانگا، آکیرا رو می‌توانیم نام ببریم.


جوسی (JOSEI)

این بخش مخصوص خانم‌های ۲۱ تا ۳۰ سال هست که بیشتر صحنه‌های پر احساس در آنها وجود دارد و روی آنها سرمایه‌گذاری چندانی صورت نگرفته است.


جیدایگکی (JIDAIGEKI)

این بخش مربوط به مانگاهای تاریخی است، که بیشتر صحنه‌های جنگ و جدال در بر دارد. از بهترین نمونه‌های این بخش می‌توان به رورونی کنشین و لون ولف اند کاب اشاره کرد.


مکا (MECHA)

این بخش همانطور که در انیمه‌ها هم دیده می‌شود، مربوط به روبات‌های بزرگ می‌شود. معمولاً صحنه‌های آن همراه با مبارزه‌های بزرگ و انفجاهای بسیار زیاد هست و معمولاً کاراکترهایش حالت فرشته‌ای را دارند که دنیا را نجات می‌دهد. از این بخش می‌توانیم به گاندم ، ولترون و بیگ او اشاره کنیم.


بیشوجو (BISHOUJO)

این نوع از مانگا دربردارنده دخترها و حیوانات بانمک هستند. از این نوع می‌توانیم به هامتارو و هلو کیتی اشاره کنیم.


بیشونن (BISHONEN)

این نوع معمولاً از کاراکترهای پسر بسیار خوشتیپ استفاده می‌کند و مخاطب‌های آن معمولاً دخترهای جوان هستند. قهرمانهای این بخش از مانگا معمولاً خیلی زن‌نما هستند. از انواع این بخش میتواینم به پیچ گیرل و ایکس / ۱۹۹۹ که ساخت کمپانی CLAMP هست اشاره کنیم.


کودومو (KODOMO)

این بخش مربوط به کودکان می‌شود؛ معمولاً گروه سنی بین ۶ الی ۱۰ سال. از این بخش می‌توان به دیجی‌مون و پوکه‌مون اشاره کرد.


شوجو-آی (SHOUJO-AI)

زیربخشی از مانگاهای شوجو مربوط به روابط بین دخترها است که در ژاپن با واژه یوری شناخته می‌شوند.


شونن-آی (SHONEN-AI)

زیربخشی از مانگاهای شونن مربوط به روابط بین پسرها است که در ژاپن با واژه یائوی شناخته می‌شوند.
جُستارهای وابسته

هنتای (مانگای رده بزرگسالان) (فروم پی سی از درج این مطلب خودداری میکند).




نویسنده : p̅̅a̅̅r̅̅a̅̅s̅̅t̅̅u
چهارشنبه هفدهم فروردین 1390


درباره نویسنده

p̅̅a̅̅r̅̅a̅̅s̅̅t̅̅u ٍ
ایمیل : swalllow1375@yahoo.com

آمار بازدید
  خوش آمدید
نویسندگان:

وضعیت وبلاگ :

اوقات شرعی :

تبلیغات